Monday 30 July 2012

Contoh Karangan Surat Tidak Rasmi


Soalan: Anda mempunyai seorang kawan yang tinggal di negeri lain. Tulis surat kepadanya untuk menceritakan tentang tempat-tempat menarik di negara ini.




1, Jalan Patin,


Seksyen 17,


40200 Shah Alam,


Selangor Darul Ehsan.


22 Jun 2010.





Menemui sahabatku Suraya bt Saharin yang kini berada di Kota Bahru, Kelantan dengan selamatnya. Apa khabar saudari di sana? Saya doakan agar saudari dalam kandungan sihat walafiat. Buat diri saya dan keluarga di sini juga sihat-sihat belaka.


Saudari,


Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf atas keterlewatan membalas surat saudari. Maklumlah, saya baru sahaja selesai menduduki Ujian Pertengahan Tahun. Saya banyak menggunakan masa dengan mengulangkaji pelajaran, menghadiri kelas tambahan, kelas tiusyen, seminar dan sebagainya. Pada bulan September pula, saya akan menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).


Oh ya! Dalam surat yang terdahulu, saudari ada menceritakan tentang keindahan negeri Kelantan. Wah, saya sangat teruja untuk bercuti ke sana! Untuk pengetahuan saudari, di Shah Alam juga ada banyak tempat menarik. Antaranya ialah Masjid Negeri, Muzium Negeri, Taman Tasik Shah Alam, Taman Pertanian Bukit Cerakah, Taman ICT dan lain-lain lagi.


Masjid Negeri Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah merupakan masjid terbesar di Asia Tenggara. Selain untuk tempat bersolat, masjid negeri ini menjadi tempat untuk pelbagai aktiviti keagamaan seperti belajar agama, mengaji quran, mengadakan program motivasi dan sebagainya. Saya juga pernah menyertai Program Khemah Ibadah yang dianjurkan oleh pihak sekolah saya dengan kerjasama pihak masjid negeri. Untuk pengetahuan saudari, ramai pelancong dari dalam dan luar negara berkunjung ke masjid ini untuk menyaksikan sendiri krindahan dan keunikan senibinanya yang menggabungkan unsur kesenian Islam dan moden.


Di Taman Pertanian Bukit Cerakah pula, kita dapat melihat pelbagai perkara berkaitan aktiviti pertanian. Kita dapat menimba ilmu tentang flora dan fauna di negara ini. Jikalau saudari datang ke sini, saudari boleh memilih untuk menaiki bas khas atau menunggang basikal untuk menjelajah kawasan pertanian yang luasnya beribu hektar ini. Di sini juga saudari juga boleh mengalami sendiri suasana rumah empat iklim. Rumah ini memberi kita peluang merasa musim sejuk, bunga, luruh dan panas seperti yang dialami di negara-negara Eropah.


Hanya setakat ini dahulu cerita saya tentang tempat-tempat menarik di Shah Alam. Saya berharap agar saudari dapat datang ke Shah Alam. Jika saudari datang ke sini, saya berjanji akan membawa saudari ke tempat-tempat tersebut.


Akhir kata, sambutlah salam manis daripada saya. Semoga kita berjumpa lagi di lain lembaran.


Sekian , terima kasih.





Yang benar,


Aina Shafik

No comments:

Post a Comment